26.11.2021
FMCG дистриб’ютори та виробники товарів не з чуток знають, як складно і, подекуди, практично неможливо вручну прорахувати фактичні витрати на доставку товарів у кожний магазин або за кожною групою товарів. Тому багато хто задовольняється методом підрахунку середньої температури по палаті – це коли всі транспортні витрати порівну розмазуються у вартості всіх товарів, що доставляють. Такий підхід неминуче призводить до логістичних перекосів, десь буде надвелика частка витрат на логістику у ціні товару, а десь логістика буде у збитку, що погано у кожному з випадків. Але для наших клієнтів є рецепт вирішення цього завдання за допомогою використання бізнес-аналітики рентабельності доставки.
Як це все робиться?
40% собівартості витрат у транспортній логістиці – це паливо, тому дуже важливо контролювати витрату ПММ на автомобілях доставки та працювати над паливною економічністю. Якщо на автомобілях доставки немає можливості встановити паливні датчики або підключити CAN шину, тоді дані щодо витрат палива/газу беруться на підставі заправок техніки на мережевих АЗС. Для автоматизації отримання даних із заправок ми налаштовуємо інтеграцію системи UMT із особистим кабінетом мережі АЗС або паливного провайдера, якого використовує наш замовник. Це дає можливість в одній системі контролювати дані щодо кожної заправки та пробігу, а також легко зіставляти факт та час заїзду автомобіля на АЗС з фактом та часом видачі палива, зафіксованим у системі АЗС. Якщо в баках автомобілів все-таки встановлено датчики рівня палива або підключено CAN шину, система автоматично формує звітність “видано паливо на АЗС – отримано в паливний бак автомобіля – відхилення” + фіксує фактичну витрату палива.
Наприклад, система ABM Rinkai TMS, яку використовують багато наших клієнтів, окрім вирішення завдання побудови найбільш вигідних маршрутів, ще акумулює показники, з яких формується собівартість доставки: обсяг, вага та група товарів, що доставляють на кожну точку; сума реалізації товару, що доставляється, відвідані точки доставки; кілометраж за спланованим маршрутом, перепробіги.
Модуль аналітики через систему ABM Rinkai TMS збирає та аналізує дані з трьох інших IT-систем:
Модель інтеграції IT систем для бізнес-аналітики транспортної логістики
А далі модуль аналітики автоматично розраховує витрати дистриб’ютора на кожний маршрут доставки по кожному магазину або по кожній групі товарів.
.
Така інтеграція кількох IT-систем, які використовують FMCG дистриб’ютори та виробники товарів, дозволила розробити новий сервіс бізнес-аналітики. Тепер у наших клієнтів з’явилася можливість не лише автоматизувати контроль заправок на мережевих АЗС, витрату палива та маршрутизацію останньої милі, а й автоматизувати розрахунок рентабельності доставок товару.
Завдяки такій бізнес-аналітиці компанія отримує:
а) розуміння своїх реальних логістичних витрат з розбивкою по кожній точці доставки, по кожній групі товарів або навіть по кожній конкретній доставці, а не приблизно 2% або, наприклад, 6% у ціні товару, що в грошах дуже велика різниця;
б) можливість закласти коректні логістичні витрати в ціну по кожній групі товарів, клієнтам та географічному розміщенню точок;
в) інструменти аргументації своїх логістичних витрат перед постачальником, покупцем чи всередині компанії;
г) розуміння яких клієнтів логістика у збитку, наприклад коли малий обсяг товарів доставляється на віддалені точки, а яким клієнтам логістика у плюсі, що особливо актуально під час аналізу мережевих клієнтів;
д) можливість змінювати чи оновлювати маршрути доставки на підставі цифр, а не на відчуттях логістів чи хотівках продавців;
е) точне розуміння рівня сервісу в точках доставки: як часто спізнюється доставка, коли в середньому доставляється товар, скільки часу витрачається на розвантаження і, у тому числі, яка температура всередині вантажного відсіку в момент відвідування точки.
“Аналітика рентабельності доставок, яка формується за рахунок інтеграції системи телематики UMT та TMS ABM Rinkai, дозволила нам подивитися на транспортні витрати департаменту логістики під новим кутом та налагодити прозорість обліку. Раніше багато цікавих цифр ховалися за пеленою усередненості. Тепер ми в один клік дізнаємося про наші витрати на доставку на кожного клієнта, на кожну точку доставки, по кожній групі товарів і навіть по кожному SKU. Це дозволяє нам тримати руку на пульсі собівартості доставок і не допускати неконтрольованих перегинів, а також швидко і, найголовніше, вигідніше вибудовувати оптимальну маршрутну мережу доставки продукції”.
Бізнес-аналітик ПАТ “МХП”, Антон Чудайкін
(с) Ігор Бойко, комерційний директор UMT